maandag 18 juli 2022

Voss en Hornindal

Op woensdag kwamen we aan in Voss, een plaats die vooral op wintersport gericht is, met in de omgeving veel skipistes, accommodatie en een hele dure gondel, die we hebben overgeslagen. Het voordeel van een dergelijk plaats is dat er grote supermarkten zijn en die waren ook nog eens vlakbij het huisje. Dat was een benedenverdieping met voldoende ruimte en een hele aardige gastheer en -vrouw. Zij bleek ook nog eens in de Noorse equivalent van het beroepsonderwijs te werken, dus we hebben ook nog gepraat over werk.

Vanuit Voss zijn we donderdag richting Vik, gelegen aan een baai aan de Sognefjord, gereden, waarbij de route erheen al heel mooi bleek te zijn. Eerst kwamen we bij de Tvindefossen waterval en daarna reden we door een landschap met ruige kale rotsen en een stuk weg met meerdere haarspeldbochten waar ook een grote waterval zich naast naar beneden stortte, heel indrukwekkend. De temperatuur op de top daalde naar 5 graden, dus de rits van de jas ging helemaal tot boven dicht.

Tvindefossen

Landschap onderweg naar Vik

Haarspeldbochten en waterval onderweg naar Vik

Daarna kwamen we aan in Vik, waar 2 interessante en heel oude kerkjes te bezichtigen waren, eentje van steen en eentje van hout en allebei neergezet rond het midden van de 13e eeuw. Vooral de houten (stav) kerk was heel interessant, omdat dit de eerste was die we zagen. Hij heet de Hopperstad stavkirke en heeft bovenop allerlei drakenkoppen, wat hem onderscheidt van de andere stavkerken in Noorwegen. Het was er wel erg donker binnen, maar de nachtmodus van de camera-app bleek best aardig te werken. Heel bijzonder dat zoiets ouds nog zo goed bewaard is gebleven.

Vik steinkyrkje

De Hopperstad stavkirke

Interieur van de Hopperstad stavkirke

Op vrijdag gingen we naar Bergen. Het regent veel in Bergen (iets van 250 dagen per jaar) en dat was helaas die dag niet anders. De indeling van het stadscentrum was grotendeels hetzelfde als in Stavanger, met een meer bij het station, een inham als haven en aan 1 kant daarvan het oude en aan de andere kant het "shopping" gedeelte. Het was alleen allemaal wat groter en drukker. Ook waren we nog naar het Aquarium, maar dat bleek een grote teleurstelling en kostte echt veel te veel geld voor wat er geboden werd. En het was ook nog eens een keer erg druk met vooral ouders met kleine kinderen. Helemaal ons soort uitje dus, maar je moet wat als het regent. Bergen zal geen hoogtepunt van deze trip zijn.

Pakhuizen bij de haven in Bergen

De oude wijk van Bergen
Op zaterdag reden we een prachtige weg aan de noordkant van de Hardangervidda, een enorme hoogvlakte die ook populair is bij wandelaars. Een hoogtepunt hier was de Vøringsfossen waterval, waar een indrukwekkende hoeveelheid uitzichtplatformen en trappen omheen was gebouwd zodat we dit echt vanuit alle hoeken goed konden vastleggen. En dat hebben we dan natuurlijk ook gedaan.
Vøringsfossen

Trappenstelsel rond de Vøringsfossen

Hardangervidda panorama

Ons volgende huisje stond in de buurt van Hornindal en dat was alles bij elkaar bijna 5 uur rijden richting het noorden. Onderweg hadden we wel wat tijd om even te stoppen, dus dat deden we bij Gudvangen aan het smalle Nærøyfjord, een fjord die op de Unesco werelderfgoedlijst staat. We konden er alleen een stukje van zien. Vervolgens waren er (natuurlijk) meerdere tunnels, waaronder de langste autotunnel ter wereld van 24,5 km. Daarna reden we langs Lærdalsøyri, een mooie wijk in Lærdal met oude (18e en 19e eeuwse) huizen. Met een veerboot gingen we vervolgens in een kwartiertje de Sognefjord over en kwamen we in een landschap met hogere bergen en ook meer sneeuw op de toppen. En onverwacht ook nog een gletcher (Bøyabreen) waar we vlakbij konden komen. Echt prachtig!
Nærøyfjord

Lærdalstunnel, langste autotunnel ter wereld (24,5 km)

Lærdalsøyri

Bøyabreen

Het huisje bij Hornindal is wel het fraaiste wat we hebben geboekt en de plek is ook bijzonder. Het ligt aan het Hornindalsvatnet, het diepste meer van Europa (514m). Het weer is vandaag ook aardig opgeknapt en ineens zien we allerlei hogere bergen met sneeuw in de omgeving die we gisteren door de regen niet konden zien. We reden vandaag naar een meer bij Loen en vervolgens naar Nordfjordeid, waar we iets over Vikingen wilden bezoeken. Daar bleek alleen net een Duits cruiseschip aangelegd te hebben en de rij was er zo lang dat we dat maar hebben overgeslagen. Intussen hebben we wel steeds meer foto's met water en bergen eromheen, het begint al een beetje op elkaar te lijken. Maar het verveelt nog voor geen moment!