woensdag 13 juli 2022

Een rondje Noorwegen

Na 2 jaar vakantie in eigen land (wat overigens ook heel leuk was) hebben we dit jaar toch weer een bestemming over de grens gekozen, namelijk Noorwegen. In 2020 hadden we alles al geboekt, maar ja, toen kwam corona en hebben we alles weer geannuleerd. Maar nu zijn we toch op pad.

Hieronder zie je onze route. We hebben gebruik gemaakt van de nieuwe mogelijkheid om vanuit de Eemshaven in 1 nacht naar Kristiansand in het zuiden te varen.

Op elke plek (behalve in Kristiansand) hebben we voor 3 of 4 nachten een Airbnb-huisje met alles erop en eraan, want wij houden niet van k(r)amperen. We vertrokken op zaterdag en intussen is het alweer woensdagavond, dus we hebben de eerste stop in de buurt van Hjelmeland intussen gehad.

Wat eerste indrukken van Noorwegen:

- Men houdt zich op de wegen keurig aan de snelheid. Die ligt over het algemeen laag, want we hebben nog maar 1 stukje snelweg gehad. De rest is meestal slingerend tussen de rotsen en meertjes door en daar gaat het vaak niet harder dan 60/70. En als je achter een trekker of camper zit nog langzamer.

- De huizen zijn hier van hout en wit geschilderd en de schuren zijn ossenbloedrood. En soms is er iemand die in een gekke bui een pastelkleurtje heeft gekozen, maar dat zijn de uitzonderingen.

- Tunnels. Heel veel tunnels. Alleen vandaag al (toen we van Hjelmeland naar Voss reden) waren er ontelbare tunnels van soms enkele honderden meters tot wel 11km lang en eentje had zelfs een rotonde! (zie de foto) Gisteren waren we in Stavanger en daar gingen we heen door een tunnel van ruim 14km. Onder de stad door waren er nog allerlei afslagen, waar we prompt fout reden. Dan rij je dus meerdere keren door dezelfde tunnel heen en weer.

Rotonde in een tunnel
- Noren zijn heel sportieve types. Op onze eerste dag in Hjelmeland dachten we een korte "hike" naar een waterval te doen. Dat bleek toch voor ons redelijk geoefende wandelaars (op vlak terrein) iets te optimistisch. Het was klimmen en klauteren over rotsen en toen we door ouders met kleine kinderen met rugzakken werden ingehaald hadden we het wel gezien. Die Noren groeien ermee op, wij hebben die tijd niet gehad om ons op dit soort tochten voor te bereiden. We weten nu dat wanneer een wandeling staat aangemerkt als "geschikt voor kinderen" we dit toch eerst even moeten bekijken.

- Watervallen zijn er ook volop. Of dat komt omdat het vandaag ineens de hele dag regent weet ik niet, maar na iedere bocht zagen we opnieuw water van bergen af storten. En alleen die met een naam zijn dan nog een foto waard. Hieronder de Flesefossen (open 24 hours volgens Google Maps).
Flesefossen

- Noren zijn erg vriendelijk en spreken ook nog eens prima Engels. Ik heb wel een poging gedaan om met een app wat Noorse woordjes en zinnen onder de knie te krijgen, maar dan sta je ergens en moet het ineens gebeuren en hakkel je wat. Een Noor ziet dat met enig leedvermaak aan en schakelt dan meteen over naar Engels. Eigenlijk ook wel makkelijk.

- Alles is duur. Noren hebben een hoge levensstandaard en dat zie je dan ook aan de prijzen in de supermarkt en in de horeca. We gaan daarom regelmatig zelf koken, wat overigens de eerste dagen ook moest omdat er nergens een restaurant te vinden was wat open is op maandag of dinsdag.

We gaan de komende dagen de omgeving van Voss verkennen en zijn van plan om in ieder geval een dag naar Bergen te gaan. En verder zien we wel wat het wordt en of het weer meezit.

Eerste huisje bij Hjelmeland
Haven van Stavanger

Een van de oudste schuren in Noorwegen, 13e eeuws.