maandag 25 juli 2022

Isfjorden, Ålesund en Lillehammer

Na ons prachtige huisje in Hornindal reden we door naar Isfjorden, de meest noordelijke plek die we in Noorwegen zullen zien. De weg erheen was meteen al prachtig, want deze ging langs de zogenaamde Trollstigen, een weg met daarin 11 haarspeldbochten waar je met name van bovenaf via verschillende uitzichtpunten een mooi uitzicht op hebt. Het was er vergeven van de toeristen en met name ook veel campers reden hier rond. Dat zie je hier sowieso erg veel, campers, busjes en caravans, veel uit Duitsland, maar ook de Noren zelf houden kennelijk van camperen. Nederlanders kom je overal ook wel tegen, maar wij zijn eigenlijk nog nooit ergens op de wereld geweest waar je die niet tegenkomt.

Uitzicht op de Trollstigen

Het rijden van de Trollstigen was niet zo spannend als het misschien lijkt, we zaten vooral te wachten tot een zeer voorzichtige Zweed voor ons weer een stukje verder durfde te rijden. Eenmaal beneden waren we vrij snel in Isfjorden bij ons huis, de benedenverdieiping van een enorm huis, met eigen stuk overdekt terras erbij. Het was allemaal weer prima verzorgd.

Vanuit Isfjorden zijn we een dagje naar Ålesund geweest. Ik had me hier wat meer bij voorgesteld dan het uiteindelijk was, vrees ik. Met name de architectuur uit het begin van de 20e eeuw was wel bijzonder, met Art Nouveau en Jugendstil details. Dat is daar zo omdat er in 1904 een enorme brand was die het hele centrum in de as had gelegd. Toen besloot men om in steen alles opnieuw te bouwen. Verder was het er vooral druk en daar hadden we snel genoeg van. We hebben nog wel een uitzichtpunt gevonden, maar dat was niet het uitzichtpunt waar iedereen naartoe ging en het viel een klein beetje tegen.

Uitzicht op Ålesund

Centrum van Ålesund

Om toch nog een stukje naar het Noorden te gaan hebben we een staafkerkje in Rødven in de buurt van Isfjorden opgezocht op onze laatste dag daar en toen was het weer tijd om verder te trekken naar een huis in de buurt van Lillehammer. Onderweg volgden we eerst de route van de Raumabanen, een van de mooiste treinroutes van Europa (aldus Lonely Planet) en zetten we nog een spoorbrug op de foto. Verderop kwamen we langs de staafkerk in Ringebu, dus die moest ook even worden vastgelegd.

Staafkerk van Rødven

Kylling bru, onderdeel van de Raumabanen

Staafkerk van Ringebu

Ons huis is in Sjusjøen, een klein half uurtje buiten Lillehammer omhoog en middenin een gebied dat vooral is ingericht op de wintersport (langlaufen). We hebben de familie "hytte" via Airbnb gevonden, en dat is best leuk. Veel Noren hebben een extra huis (hytte) waar ze gebruik van maken om de natuur in te gaan. De hut is helemaal van hout en enorm groot, maar tegelijk ook weer knus. En buiten scharrelen er schapen omheen, want die lopen hier op veel meer plekken langs en soms ook op de weg.
Onze hytte in Sjusjøen

Helaas was het vandaag een dag met alleen maar regen en aangezien we hier op zo'n 900 meter hoogte zitten trok het ook nog eens helemaal dicht door de laaghangende bewolking. We hebben iets gezocht wat we vooral binnen konden doen en dat werd het Olympisch museum in Lillehammer. Toen we daar aankwamen bleek het toch een uurtje droog te gaan worden, dus hebben we ook het openluchtmuseum Maihaugen dat erbij zit nog bezocht. Dan kun je toch even ergens naar binnen duiken als het nat wordt. Er liepen wat mensen in speciale kledij rond die uitleg gaven en we kregen een indruk van hoe men hier vroeger leefde. En er was ook weer een staafkerk. We beginnen al een aardige verzameling te krijgen. Er zijn er in heel Noorwegen nog maar 28, waarvan we er toch al 4 hebben gezien. In het nieuwere deel van Maihaugen konden we nog kijken in huizen met een inrichting die we soms zelf nog herkenden uit onze jeugd. De Noren hielden ook van oranje en bruine behang/kleedjes.
Garmo staafkerk in Maihaugen openluchtmuseum

Interieur van een boerderij rond 1600

Morgen hebben we nog een dag met hopelijk droog weer en dan willen we een natuurgebied opzoeken waar we nog wat willen wandelen. En daarna rijden we voor 1 nachtje naar Oslo.