zondag 24 juli 2016

Calgary en Big Sky Country

Eergisteren zijn we aangekomen in Calgary om onze rondreis door het Noord Westen van de VS te starten. Het bleek goedkoper te zijn om naar Canada te vliegen en daar een auto te huren dan in de VS, dus even een zijsprong hadden we daarvoor wel over. We hadden een vlucht zonder problemen en omdat we in de middag vlogen hadden we 1 heeele lange dag totdat we rond 8 uur 's avonds tollend ons bed in doken.

Calgary is een niet heel bijzondere stad, maar wel vriendelijk en schoon en met veel horeca aan het stuk voetgangersgebied waar we in ons hotel vlakbij zaten. Genoeg te kiezen dus om te eten en drinken. We hebben 1 dag gehad om de stad te verkennen en die hebben we besteed aan een flinke wandeling door de stad en het park en een kijkje over de stad vanaf de Calgary Tower.

In de middag maakten we met de tram (prima service!) een tocht de stad uit naar het Heritage Park, een openluchtmuseum met voor Canadese begrippen bijzonder oude gebouwen van rond 1900. Overal liepen mensen rond in kleding uit die tijd die uitleg gaven over wat er te zien was en hoe men in "ye olden days" leefde. Helaas waren de prijzen wel aan de huidige tijd aangepast, maar het was wel een aardig uitstapje voor een stad waar verder niet zo heel veel spectaculairs te zien is.

Vanochtend zijn we in onze huurauto (een Hyundai Tucson voor wie het wat zegt) naar het Zuiden gereden. Volgens de verhuurder een "small suv", maar voor ons een vrij grote wagen toen we hem op Calgary Airport ophaalden. Maar als je hem dan vervolgens tussen alle Canadese pickups ziet staan is het maar een nietig dingetje. Maar we doen het ermee en hij bevalt prima.

We passeerden zonder al te veel problemen de Amerikaanse grens, we moesten alleen even naar binnen om onze vingerafdrukken en een foto te laten registeren. Ze willen hier echt alles van je weten, want al voor vertrek moesten we ook een ESTA-formulier invullen waarop je gegevens over je werk, je ouders en gezondheid moet invullen. Ook willen ze graag weten of je terroristische neigingen hebt en of je van plan bent bommen mee te nemen. Dat zal ze wel afschrikken, die terroristen!

We reden na de grens Montana binnen, de staat die de naam Big Sky Country heeft meegekregen door zijn uitgestrekte landschap en de enorme lucht erboven. We reden langs de rand van het prachtige Glacier National Park, waar we morgen dwars doorheen zullen rijden over de "Going to the Sun Road". Onderweg zagen we al prachtige bergen, meren en ander natuurschoon, dus dat belooft wat. Onze 1e overnachtingsplek is Columbia Falls aan de westkant van het nationaal park en de hele omgeving is vooral op toeristen ingericht. Heel handig als je toerist bent, maar zo in het hoogseizoen dus ook drukker dan we onderweg meegemaakt hebben. Dat wordt morgen misschien wel file rijden door het park.