zaterdag 20 juli 2019

Bali en naar Darwin

Donderdagochtend hebben we een beetje rond gewandeld in Sanur, waar ons hotel ook is. We wilden nog een bepaalde tempel bekijken, maar die konden we om een of andere reden niet vinden. Je struikelt in Bali werkelijk over de tempels, en wij zoeken net de enige die onvindbaar is. Friet van Piet hebben we wel gevonden, en daar waren we niet eens naar op zoek.

Voor 's-middags hadden we een auto met chauffeur geregeld (kost iets van 6 euro per uur) om ons naar Uluwatu te brengen. Daar is namelijk één van de zes belangrijkste Hindoeïstische tempels op Bali. En nog belangrijker, het is een prachtige plek om de zonsondergang te ervaren. Het staat in alle reisgidsen, dus we waren niet de enigen (lees: het was er stervensdruk). Maar het was zeker de moeite waard. Op de weg terug - het was een uurtje rijden - dachten we nog even langs te gaan in een Cultureel park waarover ik gelezen had. Ze hebben daar een beeld van de god Vishnu van 120 meter hoog. Maar, het werd al donker, en de meeste activiteiten waren al gestopt, dus daar hebben we uiteindelijk vanaf gezien. Gelukkig had onze gids nog wel een vriend met een leuk restaurantje (ze hebben altijd vriendjes of neefjes), dus daar hebben we de dag afgesloten. Prima gegeten voor weinig geld.

Gisteren was onze laatste dag op Bali, en die hebben we deels doorgebracht met een tour naar het platteland van Bali. Heerlijk om even de stad uit te zijn, want je wordt toch wel een beetje gek van de drukte. Het verkeer is echt belachelijk, een eindeloze stoet van autos en vooral brommertjes. Ik geef Denpasar nog vijf jaar en dan is het helemaal vastgelopen. Maar de dorpjes zijn prachtig. We hebben een lokale markt bezocht waar onze gids ons liet zien wat uien en knoflook waren. En nog een heleboel andere dingen die we niet kenden, maar die ben ik weer vergeten. Daarna hebben we echte plattelands dingen gedaan, een beetje wandelen door de rijstvelden, vis proberen te vangen, wat Annet wel lukte en mij niet, dat soort dingen.

En de main event was een kookdemonstratie waarbij we samen met twee vriendelijke Balinese dames een lunch hebben bereid. Sate, gele rijst, vispakketjes, en wokgroenten. Annet was zo slim om te helpen met het raspen van de koenjit, dus die heeft nu nog gele vingers. En tenslotte mochten we het resultaat natuurlijk opeten en het was heerlijk!

Vannacht hebben we Bali achter ons gelaten en zijn we naar Darwin gevlogen. Tijd om Australië te gaan verkennen. We kamen om half zes vanochtend aan, dus we hebben praktisch gezien een nacht overgeslagen. Vanmorgen wat proberen te slapen en daarna Darwin verkend. Vanmiddag nog Crocosaurus Cove bezocht waar ze een heleboel krokodillen en reptielen hebben. Dat was niet echt memorabel (vooral overpriced).

Morgenochtend de huurauto ophalen en een dagje lekker rondcrossen rond Darwin. Voor maandag hebben we een dagtocht geboekt naar Kakadu National Park. Dat is best nog wel een eindje van Darwin, dus we worden om 6 uur opgepikt. But no worries mate.