vrijdag 28 juli 2023

Noord Wales

De derde plek waar we 4 nachten verbleven was Noord Wales, in Snowdonia, of Eryri zoals het tegenwoordig genoemd wordt in het Welsh. Onderweg erheen stopten we bij Wenlock Priory, een ruïne die we helemaal voor ons alleen hadden om te bezichtigen, lekker! We hebben een jaarkaart aangeschaft van English Heritage zodat we verder alles wat zij in beheer hebben gratis kunnen bezoeken.De kosten krijgen we er deze vakantie wel weer uit.

Wenlock Priory

Meteen als je Wales binnenrijdt zie je overal op borden 2 talen, met het Welsh soms boven en soms onder, dus altijd even goed kijken wat er nou staat. Aan het Welsh is helemaal geen touw vast te knopen, met hele reeksen van medeklinkers achter elkaar en hele andere klanken dan in het Engels. Gelukkig spreken en schrijven ze hier ook gewoon Engels. Het huisje is van oorsprong een schattig klein kapelletje (Capel Bach) uit 1784 met dikke balken en muren en nog wat details die aan het oorspronkelijke gebruik herinneren zoals een hele dikke oude bijbel (in het Welsh), een kruis en een bord met de nummers van enkele hymnen aan de muur. Het is qua ruimte wel behelpen, want het staat behoorlijk vol en Mathijs stoot regelmatig zijn hoofd aan de spotjes in de keuken. Het ligt bijna aan het eind van een doodlopend weggetje waar je liever geen andere auto's wil tegenkomen, behalve als je een passing place hebt. Het is elke keer weer spannend of we zonder achteruit te moeten rijden het huisje weten te bereiken. Dat soort weggetjes hebben ze hier net even te veel.

Ons huisje, Capel Bach

Stijle trap naar de slaapkamer boven

De eerste ochtend was het prima wandelweer dus trokken we erop uit naar het meest westelijke puntje van Anglesey, een prachtig eiland aan de Noord West kant van Wales. Via een prachtig zandstrand bij Newborough liepen we naar een klein schiereilandje met een verlaten vuurtoren, een ruïne van een kerkje en enkele vuurtorenwachters huisjes. We waren niet de enigen, maar het werd nergens te druk. Die middag sloeg het weer om en goot het van de regen, dus na een korte stop in Beaumaris voor de lunch zijn we teruggegaan naar het huisje. Lekker met de kachel aan zitten lezen en spelletjes spelen is ook vakantie. En we hebben ook maar eens een was gedaan, alleen drogen wilde het vervolgens niet erg...

Plaatjes schieten

Prachtig uitzicht bij Newborough beach

Verlaten huisjes voor de vuurtorenwachters

De volgende dag regende het vrijwel niet meer en gingen we eerst naar Caernarfon, waar we 20 jaar geleden ook al een keer waren. Het kasteel hebben we deze keer alleen van buiten bekeken en in 1 van de oudste pubs van Wales gegeten. Al die geschiedenis hier is toch echt prachtig. Die middag dachten we kaartjes te hebben geboekt voor de Snowdon Mountain Railway naar de top van Mount Snowdon/Yr Wyddfa, dus reden we naar Llanberis. Helaas hadden we allebei de verkeerde datum in ons hoofd en bleken de kaartjes voor de dag ervoor te zijn. Toen goot het van de regen, dus dat was sowieso geen succes geworden, maar nieuwe kaartjes konden we ook niet meer regelen, want dit bleek wel 1 van de meest gewilde toeristische attracties van deze omgeving te zijn. Jammer dan. Als troostprijs liepen we een stuk langs het meer bij Llanberis, met mooie rustige plekjes om even van het uitzicht te genieten. We moeten nog maar een keer terugkomen dan om Mount Snowdon te bedwingen.

Caernarfon, met stadsmuur en kasteel

Dit hebben we dus niet gedaan

Uitzicht op het meer bij Llanberis

Vandaag was de laatste dag in Wales en we bezochten een "nepkasteel", Penrhyn Castle. Het werd in het begin van de 19e eeuw in Neo-Normaanse stijl gebouwd voor de rijke Pennant familie, die hun fortuin verdienden met de leisteen winning (hier overal terug te vinden) en suikerplantages op Jamaica. Van buiten een reusachtig grijs kasteel zoals je je een kasteel voorstelt en binnen pracht en praal. Wij houden er wel van. Na het kasteel maakten we een wandeling naar de Aber waterval waar we heerlijk in het zonnetje een paar sandwiches hebben verorberd en toen hadden we wel weer genoeg stappen gezet voor vandaag. Nog even langs de Morrisons (fijne supermarkt!) voor het avondeten zodat we niet nog een keer het smalle weggetje op en neer hoefden vanavond.

Morgen rijden we naar ons volgende adres in de buurt van The Lake District, waar het waarschijnlijk erg druk zal zijn omdat het een hele populaire regio is voor de Britten zelf om vakantie te houden. We gaan het weer beleven!