maandag 30 juli 2012

Breaking! Groenland is helemaal niet groen.

Het was eindelijk zover. Onze reis naar Canada ging beginnen. De eerste dag van zo'n vakantie is niet de dag waar ik het meeste naar uitkijk, vliegen blijft voor mij een noodzakelijk kwaad. Maar dit moet toch wel een van de meest gesmeerd lopende vluchten zijn die we ooit gehad hebben. We vlogen met Air Transat, en hadden wat extra geld uitgegeven voor een upgrade naar de Club Class. En dat was het meer dan waard! Het begon het al bij het inchecken, waar we zo de hele rij voorbij konden lopen naar een aparte balie. En bij de security konden we weer langs dezelfde rij lopen. In het vliegtuig hadden we lekker ruime stoelen met zelfs voor mij voldoende beenruimte. Er zat nog geen twintig man in de Club Class, maar we hadden wel twee stewardessen tot onze beschikking, die ons volpropten met eten en drinken.

De vlucht zelf was ook niet verkeerd, behalve dan dat hij erg lang was. Maar geen turbulentie, en zo nu en dan prachtig uitzicht. Op IJsland, op Groenland, dat helemaal niet groen blijkt te zijn maar vooral zwart en wit, en de laatste paar uur op Canada. Heel veel meren, en het laatste stuk voor Vancouver de Rockies, met prachtig besneeuwde bergtopen die boven de wolken uitsteken.

Ook op Vancouver Airport liep alles gesmeerd, de paspoortcontrole ging redelijk snel, en we hadden als een van de eersten onze koffers (lang leve de Club Class). Daarna naar de Avis voor de huurauto, waar we ook nog gratis een upgrade kregen. Dus we rijden rond in een Chrysler 300, een echt Amerikaans slagschip. De TomTom doet het gelukkig ook, dus om een uur of half drie ploften we op ons bed in ons hotel in downtown Vancouver.

Uitzicht vanaf het balkon van onze hotelkamer
Na kort uitgerust te hebben, zijn we toch nog even de stad ingelopen, richting Stanley Park. Maar na zo'n lange vlucht en met het tijdsverschil waren we gewoon te moe om nog iets zinnigs te doen. Dus rond 6 uur hebben we nog een hapje gegeten en om 8 uur lagen we in bed. Vandaar dat ik nu om half zeven 's-ochtends zit te bloggen. Vandaag gaan we Vancouver verkennen!