donderdag 6 januari 2011

De bergen van Fiji in

Vanochtend hadden we een privé excursie in een auto met 4-wiel-aandrijving met een gids en chauffeur geboekt. Dat was een goeie keuze, want zo hebben we toch wat meer gezien van het hoofdeiland dan alleen de toeristenresorts. We gingen eerst langs de markt in Nadi, waar heel veel soorten groente en fruit werden verhandeld en waar je voor weinig een grote hoeveelheid bananen, ananas, limoen of chilipepertjes in allerlei soorten kon kopen. Er was nog een kleine visafdeling bij, waar het niet zo fris rook, dus die hebben we snel verlaten, maar al dat exotische fruit was interessant om te zien. Onze gids legde bij alles uit wat je ermee kon doen en in wat voor gerechten het gebruikt werd. Heel interessant allemaal.

Daarna gingen we het binnenland in en reden we omhoog de heuvels in, via een onverharde weg. Dat was behoorlijk hobbelen en schudden, maar onze chauffeur was heel goed en we kwamen heelhuids aan in een piepklein dorpje met zo’n 90 inwoners. Het was best authentiek te noemen, kleine hutjes, veel spelende kinderen op een groot grasveld en veel loslopende dieren. En men probeerde ons niks te verkopen. Helaas was het onderweg al begonnen te hozen, dus al soppend hezen we ons een trap op voor een kava ceremonie.

De gids had bij de markt al uitgelegd dat kava een belangrijk onderdeel uitmaakt van het dagelijks leven en allerlei ceremonies in het Fijiaanse leven en ook wij werden officieel welkom geheten in het dorp met kava. Kava wordt gemaakt uit de wortels van de kava plant wat wordt gedroogd en meestal tot poeder gemalen. Ook kan het in een aangepaste vorm gerookt worden als een sigaar. Zittend op de grond werd voor ons de kava klaargemaakt (in poedervorm aangeleverd door de gids en dan vermengd met water) en werd er van alles in het Fijiaans gezegd. Daarna mochten we wat drinken uit een kokosnoot en mochten we in het dorp rondkijken. Kava is niet echt vies, maar ook niet echt lekker te noemen en je tong wordt er een beetje verdoofd van.

We reden nog even het nationale park in, maar het regende te hard om te gaan wandelen of zwemmen (dat konden we op straat wel). We kregen als afscheid nog een kopje thee van een bepaald soort bladeren die naar citroen smaken. Best lekker, met een beetje suiker. Daarna reden we al hobbelend weer de berg af, wetend dat de mensen in het dorp dit vrijwel nooit doen, behalve als iemand wat op de markt wil verkopen en dan bellen ze iemand om ze te komen halen, want vervoer hebben ze verder niet.

Terug in Nadi maakten we nog een korte stop bij een Hindu tempel, heel kleurrijk, maar we zijn er verder niet wezen kijken. Terug in het hotel hebben we eerst eens wat gegeten, want de 4 uur die de tour zou duren waren 4,5 geworden. Verder was de dag niet zo spannend. Even in de regen in het zwembad gelegen, door de regen naar een ander resort gelopen voor eten en weer door de regen terug en dat was het wel voor vandaag.

1. Gelukkig geen opdringerige mensen die je van alles proberen aan te smeren. Jammer dat het hier ook nog regelmatig regent. Lekker luieren is ook wel eens fijn. Genieten maar!!
    Liefs van Jan en ma.

2. Allereerst nog de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar!!! Jullie Nieuwjaar op een heerlijk eiland kan natuurlijk niet beter.
    Wat is Nieuw-Zeeland een prachtig land, of je zo een ansichtkaart binnenloopt. Alleen jammer dat het weer niet altijd meewerkt.
    Geniet nog van jullie reis, wij volgen jullie op de voet.

Groetjes,
    Ron en Karen

3. Hoi Annet en Mathijs,

dat kava is trouwens wel pittig spul zeg, zo lees ik op wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Kava

Maar goed dat jullie een eigen chauffeur hadden tijdens jullie 'woeste' rit naar het dorp;-)

groetjes Cor.

4. Het zou voor de eega van jouw zus toch wel een openbaring moeten zijn zo tussen die exotische groenten in, volop inspiratie voor z'n zaak, Mathijs! Verder weet ik inmiddels stiekem dat collega Rob Smit jouw site ook in de gaten houdt Annet! Ja, je had natuurlijk nog geen moment aan het Nova, laat staan je collegae, gedacht! Verder weer mooi verhaal, niet altijd even zonning, maar ook nu weer wat geleerd! Jullie duikelen van de ene in de andere proeverij. Nog een kleine week, dus pakken wat jullie pakken kunnen! Groet van Borrel