zondag 12 december 2010

Eerste stukje rijden

Vandaag hebben we Auckland achter ons gelaten en zijn we naar het Noorden gereden, naar Paihia aan de Bay of Islands. We vertrokken met miezerige motregen, dus het was niet heel erg om te gaan. Bovendien hadden we na zoveel dagen steden wel behoefte aan wat rustigers, dus een paar uur rijden hadden we daar graag voor over.

Het is ongeveer 3,5 uur rijden als je rechtstreeks zou gaan, maar wij zijn onderweg eerst nog even gestopt in Whangarei, waar we de plaatselijke waterval hebben bekeken (25m hoog) en ook de eerste kauri bomen.  Deze boomsoort komt alleen in Nieuw Zeeland voor en dan ook nog maar op een paar plekken op het Noordereiland, dus dat is best wel bijzonder. Ze zijn enorm hoog en groot in de omvang, beetje vergelijkbaar met de redwoods in de VS. We zijn van plan er overmorgen nog meer te gaan zien.

Omdat we even van de gebaande weg af wilden gingen we vanuit Whangarei naar de kust, lang Ngunguru en Tutukaka (erg grappig, die inheemse namen hier). We stapten zo het paradijs in, wat een prachtige blauwe zee en mooie eilanden! Je schijnt hier ook 1 van de tien mooiste duikplekken op aarde te hebben, alleen kunnen wij dat niet, dus dat nemen we dan maar aan. Bij een kijkje in de marina zwom er zowaar een grote pijlstaartrog voorbij, Kelly Tarlton's eat your heart out! De weg naar de kust en weer terug was bijzonder bochtig, een goede manier voor Mathijs om de auto eens goed te leren kennen. Opvallend waren trouwens de vele platgereden possums op de weg, die hier een echte plaag schijnen te zijn. We hebben alleen nog maar dooie exemplaren gezien, misschien komen we nog eens levende tegen.

Paihia is een echte toeristenplaats, met veel mogelijkheden om je op het water te vermaken en genoeg restaurantjes en winkeltjes voor als je dat niet wil. We hebben meteen voor morgenvroeg een Island cruise (met gegarandeerd dolfijnen spotten) geboekt, en daar moeten we al om half 8 ons nest voor uit. Dit is toch geen vakantie meer?! Wat wel aardig is, is het weer. Onderweg liep het kwik zelfs even op naar 30 klein nulletje C en hier in Paihia is het rond de 27 overdag. De studio in het motel dat we hier hebben is basic, maar prima en we hebben ook nog even in het zwembad gelegen. Toch wel een beetje vakantie dan...

1. Heerlijk om zo met jullie te kunnen meegenieten!

2. *jaloers* wat een mooie reis ondernemen jullie. In de kou geniet in van jullie warme verhalen. Prachtige foto's ook!